Prissætning af produkter i startup-virksomheder

Studiz Lasse Tindbæk

Lasse Tindbæk, Studiz

Lasse Tindbæk grundlagde for tre år siden virksomheden Studiz i Aarhus som tilbyder digitale studiekort og tilhørende studierabatter.

”En af de udfordringer vi i Studiz har brugt meget tid på, er prissætning af vores produkt. Det er svært som startup-virksomhed at finde den helt rigtige pris. Instinktivt tænker man måske, at man skal gøre det så billigt som muligt og i hvert fald billigere end konkurrenterne. Det kan være en god måde at starte på, men det kan blive svært senere at forklare en prisstigning til kunderne, når man skal til at leve af sin virksomhed”.

Lasse og Studiz har kontor i kontorfællesskabet Venture Village i Aarhus som huser mange forskellige typer virksomheder inden for mange forskellige brancher.

”Det har været rigtig godt for mig at have nogle kollegaer lige uden for døren at spare med. De har alle haft lignende udfordringer i deres virksomheder og gjort sig overvejelser på området. Og fordi vi kommer fra vidt forskellige uddannelser og brancher, har vi ofte forskellige tilgange og inputs til den slags problemstillinger. Derfor får man som regel nogle helt nye perspektiver, end hvis man havde spurgt kollegaer, der arbejdede med lignende produkter.” fortæller Lasse.

“I forhold til prissætning snakkede jeg bl.a. med en selvstændig grafiker og to arkitekter som har en konsulentvirksomhed med kontor i Venture Village. Inden for deres branche skal man jo også tage stilling til prissætning i forhold til de services de udbyder. Og man kan jo gribe det an på mange måder. Vil man prissætte efter den tid, man bruger og den indkomst man ønsker, eller vil man prissætte ud fra efterspørgslen fra kunderne? Vil man konkurrere på at gøre det billigt? Og i så fald, hvordan overbeviser man så kunderne om at ens produkt er mindst ligeså godt som konkurrentens dyrere produkt? Der kan jo også være status i at købe dyre produkter, og så skal man desuden overveje, om alle kunder skal betale det samme. Ens produkt kan jo sagtens skabe vidt forskellig værdi hos forskellige kunder.”

De vigtigste aspekter man skal have med i sine overvejelser er først og fremmest et grundigt kendskab til:

  • Sig selv
  • Sin virksomhed
  • Sit produkt
  • Sin målgruppe

“Men det er altså også en enorm styrke at kunne vende sine udfordringer med kollegaer, der kan komme med idéer og inputs, som man ikke selv havde tænkt over.” slutter Lasse.

Læs mere om Studiz her https://www.studiz.dk/

Categories: Inspiration

Post Your Thoughts